آلیاژهای مورداستفاده در ریخته‌گری دقیق (ریخته گری با موم)

شرکت دانش بنیان هایا شیمی رازی-تولید و فروش موم ریخته گری

Telegram
Facebook
Twitter
آپاراتAparat
LinkedIn
Instagram
آلیاژهای مورداستفاده در ریخته‌گری دقیق (ریخته گری با موم)

 

ریخته‌گری دقیق (ریخته گری با موم) بهترین روش برای تولید انبوه قطعات با دقت ابعادی بالا می‌باشد. در این روش از موم ریخته‌گری برای ساخت مدل‌های دقیق مومی قطعات استفاده می‌شود. کیفیت نهایی قطعات در این روش طبیعتاً وابسته به کیفیت موم ریخته‌گری و همچنین مهندسی آلیاژ است. در مطالب آموزشی گذشته به انواع موم ریخته‌گری پرداختیم و در این مطلب انواع آلیاژها را معرفی می‌کنیم.

1. استیل ضدزنگ

استیل ضدزنگ در مقایسه با مواد دیگر دوام بسیار بهتری دارد به همین دلیل متریالی محبوب بین مهندسین و طراحان می‌باشد. از این ماده در ساخت قطعات گیربکس اتومبیل، چرخ‌دنده‌ها و قطعات گلف استفاده می‌شود.

2. استیل آلیاژی کم‌کربن

این ماده به دلیل صرفه‌ی اقتصادی یکی از پرکاربردترین مواد در دنیای مکانیک است. کنترل هوشمند حرارتی می‌تواند خواص مختلف در نواحی مختلف به ما بدهد. با توجه به قیمت بالای موم ریخته‌گری و هزینه‌های بالای ریخته‌گری دقیق استفاده از مواد ارزان‌قیمت بسیار عاقلانه است.

3. آلیاژ آلومینیوم

آلیاژ آلومینیوم پرکاربردترین آلیاژ در صنعت ریخته‌گری می‌باشد. این ماده در صنایع مختلفی مانند صنایع هوایی، الکترونیک و نظامی کاربرد دارد.

4. کربن استیل

کربن استیل یک ماده‌ی بسیار رایج و ارزان است که بسته به محتوای کربن آن در گرید های مختلف دسته‌بندی می‌شود. دوام و استحکام این ماده را می‌توان با مدیریت حرارتی کنترل کرد.

5. سوپر آلیاژ

سوپر آلیاژها بر اساس نیکل و کبالت هستند و معمولاً در صنایع هوایی، انرژی، شیمیایی و دریایی کاربرد دارند. آلیاژهای پایه نیکل در دمای بالا مستحکم‌تر هستند و آلیاژهای پایه کبالت دارای خواص ضد خوردگی بهتر هستند. استفاده از موم ریخته‌گری باکیفیت در این حوزه بسیار مهم است.

6. آلیاژ مس

آلیاژهای پایه مس در مقابل خوردگی مقاومت خوبی دارند. از این مواد استفاده‌ی گسترده‌ای در ساخت پروانه‌ی کشتی و پمپ و همچنین تجهیزات لوله‌کشی می‌شود. بیش از 400 آلیاژ مختلف مس وجود دارد و می‌توان بسیاری از قطعات را با این ماده ساخت.